tirsdag, mars 8

Mine reiser

Jeg sitter og drømmer meg bort på nettet, med å se på reiser.. Jeg vil på tur igjen NÅ!

Disse landene har jeg besøkt:

  • Danmark (Jeg har familie der)
  • Sverige
  • Tyskland
  • Spania (Mallorca, Tenerife, Malaga juli 2011).
  • Hellas (Rhodos)
  • Egypt (Sharm El Sheikh)
  • Tyrkia (Alanya)
  • Tunisia (Djerba)

Om jeg skal anbefale et reisemål, må det bli Djerba, Alanya og Sharm El Sheikh. Dit skal iallfall jeg tilbake! Det var som å komme til et eventyr når vi kom ned på stranda i Djerba. Hvit sand og turkist vann.. Alanya var mer en by, med flere mennesker og masse shopping! Også her har du den nydelige Kleopatrastranda. Det samme med Sharm, men der var det ikke sandstrand. Det var også slik at man måtte gå ut på en lang brygge for å bade i havet. I Tunisia var det lite utvikling, sammenlignet med Norge. Det var så gammeldags, med andre ord en stor opplevelse!

Jeg følte meg mer trygg i Alanya og Djerba, for i Sharm stod det menn med våpen mange steder. Det var ikke noe særlig. Vil du ha en avslappende ferie med lite turister er Djerba reisemålet for deg. Der MÅ du bare slappe av! Det er stille og rolig. Av en eller annen grunn var det nesten ikke barnefamilier på hotellet vi bodde på. Det het Radisson BLU. I Djerba hadde de alt fra klær, sko, vesker, belter, smykker og interiør ++.

Alanya og Sharm var et annerledes shoppingparadis! Jeg fikk handlet mye i Djerba også, men jeg hadde nok med meg mer hjem fra de to andre turene. Jeg kjøpte selvfølgelig et par puffer i Djerba. De fant du overalt og i ulike farger, mønstre. Slike:



Et fuglebur i Djerba fargene, hvit og turkis. Alle bygninger inne i Houmt Souk var hvite og turkise. Houmt Souk var et shoppingssted i Djerba med markeder, boder, restauranter og butikker.


Jeg anbefaler alle som reiser til Egypt eller Tunisia å velge All Inclusie hvor man får all mat og drikke inkludert i prisen. Det er fordi i disse to landene var det ikke særlig med uterestauranter.. Jeg ville ikke spise der iallfall! Den eneste som var ålreit i Egypt var Hard Rock Cafè, som vi fant. I Tunisia fant jeg ikke en! Mens i Tyrkia lønner det seg ikke å ta All Inclusive, da det er restauranter på hvert hjørne! Disse er fine å spise på.

Skal du ut og reise til noen av disse arabiske landene MÅ du prute. Ellers blir de nesten fornærmet (faktisk). Prisen de oppgir første gang du spør er også ellevill! Del prisen på to, og trekk ifra litt til. Da har du gjort en god handel! Men vær forsiktig, kommer du med et altfor lavt bud blir de sinte på deg! Prøv deg fram, og lat som du går fordi det er for dyrt. Da kommer de etter deg og du får det til slutt til den prisen du ønsker. MEN det er mye jobb å handle i disse landene. Det er ikke bare å gå inn og si du vil ha DEN vesken e.l. Du må gjennom en hel avhandling, og det kan være litt slitsomt.. En annen ting, ALLE spør hvor du er ifra. Og vi som er fra Norge har jo "mye penger" i øynene deres. Derfor setter de opp prisen når vi kommer. Hadde vi vært fra Polen for eksempel hadde de gitt en lavere pris med en gang. Men ikke jug til dem, de kan mange språk og hører nesten hvor du er ifra.

Her kommer et par bilder fra Tyrkia: 

Skal du til Tyrkia må du prøve HamHam, tyrkisk bad!
Her var vi oppe på festningen
Moskè
Disse damene solgte håndlagde duker, putevar osv.

Kleopatrastranda


Featningen

 Bilder fra Egypt:
Utsikten fra hotellrommet
Arabere

Her hadde jeg akkurat svømt med Maja. OH MY, ikke se på håret mitt.. Og jeg sier det igjen! IKKE OPPSØK FRISØREN I EGYPT! Selv om de kaller seg det beste Beauty senteret... De kan kun herreklipp og rastafletter!
Inne i shoppingparadiset Sharm El Sheikh. Der var det mest av vesker, trillebager, solbriller, klokker (noe jeg har dilla på) og klær til menn
Tito (kelner) og meg på hotellet

Overse det forferdelige, platinaHVITE håret mitt.. ALDRI be om å få stripe håret ditt i Egypt! Anbefaler å svømme med delfiner, det var litt av en opplevelse!
 Her er jeg med Maja.







Bilder fra Tunisia:











Litt av markedet i Houmt Souk










Dette er noen av alle bildene jeg har fra mine siste tre turer. Jeg kunne lagt ut MANGE flere, men det holder vel nå!

Jeg elsker å reise og oppleve nye plasser og kulturer. Man vokser mye på en slik tur. Og jeg synes det er fint at jeg får se hvordan andre mennesker må leve. Vi har det godt her i Norge!!

London er en plass jeg SKAL reise til! Da tror jeg mannen i huset skal få gleden av å være igjen hjemme! He-he. Jeg håper det er flere som har mannfolk, som ikke liker å shoppe!?

Hvilke land har du besøkt?

- Siri

4 kommentarer:

  1. Så mange fine bilder Siri, mange jeg ikke har sett. Mange gode minner!!!!

    SvarSlett
  2. Dette var flott Siri! Så mye fine bilder. Imponerende! Topp blogg! Hilsen pappa.

    SvarSlett
  3. Du er heldig som har vært så utrolig mange flotte steder! Hvilket sted vil du anbefale å
    reise tilbake til?

    SvarSlett
  4. Jeg elsker å reise! Det spørs veldig hva slags person du er. Skal du reise for å slappe av, reiser du med barn, vil du shoppe? Tyrkia er iallfall en plass alle liker seg tror jeg! Der har du en god blanding av liv, shopping og god mat. Vil du ha en avlsppende ferie uten fyll, unger og bråk bør du absolutt dra til Tunisia! Der var det så stille og godt.

    Alle har uenige meninger, forhåpninger og tanker om feriemål, men man må bare lese seg fram og prøve seg! Jeg har enda ikke opplevd at hit vil jeg ikke igjen.

    Klem Siri

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et spor :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...