mandag, mars 7

Slik hekler man bestemorrutene sammen

Når man skal feste sammen bestemorrutene til et teppe, putetrekk e.l. kan man velge om man vil sy eller hekle de sammen. Siden jeg ikke har brukt den samme fargen på den ytterste omgangen, velger jeg å hekle sammen rutene med hvit tråd, som jeg også har brukt i rutene.

Jeg fikk spørsmål om hvordan man heklet de sammen, så  da tenkte jeg å vise dere hvordan jeg gjør det. Det er enklere å vise med bilder enn bare å forklare!

Here we go: 

  • Det første du gjør er å legge to ruter oppå hverandre, rette mot rette.


  • Bilde 1: Her ligger de to rutene oppå hverdandre. Start med en luftmaske i "hullene" i hjørnet.
  • Bilde 2: Stikk nåla nedi slik som på bildet, altså siste og første tråd i maska.
  • Bilde 3: Kast på tråden
  • Bilde 4: Dra gjennom
  • Bilde 5: Kast på tråden
  • Bilde 6: Dra gjennom
  • Altså= Èn fastmask (Det er kun fastmasker du bruker)
  • Fortsett til enden, dra ut tråden og fest. (Det lønner seg å feste trådene med en gang slik at man slipper å sitte igjen med DEN jobben til slutt)
Da blir det slik:

  • Nå gjør du det samme igjen med to nye ruter, slik at du får fire. Slik:


  • Nå skal du hekle sammen disse fire til å bli èn. Da gjør du akkurat det samme som over bare at nå legger du de to mot to, rette mot rette. Slik:


  • Du kan se at det begynner å ligne et teppe nå. Nå skal du bare gjøre det samme om og om igjen til du får størrelsen du ønsker. Lag to slike som over og hekle de sammen slik at det blir fire stk. 
  • Hekle så to "brett" med fire sammen, slik:


  • Nå har du åtte. Nå begynner du på nytt med å hekle to ruter sammen, x to. Så hekler du disse sammen til fire ruter, x to, så åtte osv. Slik:


  • Så må disse hekles sammen, akkurat på samme måte som du har gjort med de andre. Slik:



Når jeg går i gang med mitt neste prosjekt med bestemorruter skal jeg avslutte hver rute med samme farge. Da blir det ikke så rotete, og det blir penere om man syr. Da får man ikke den sømmen bak. :-)

- Siri

6 kommentarer:

  1. Takk for at du tok deg tid til å legge ut dette!
    Selv har jeg laget en kobling til dette innlegget i min egen blogg!
    Ta gjerne en titt om du vil... :) Mvh Lena.
    (kommer snart...)

    SvarSlett
  2. Takk for din beskrivelse som jeg har linket til her: http://edelirosa.blogspot.no/2012/07/ute-inne-og-sammenhekling.html

    Riktig god heklesommer ønskes:-)

    SvarSlett
  3. Så bra at dere fikk "hjelp" av innlegget. :-)) Klem Siri

    SvarSlett
  4. tusen takk for tips, dette var en enkel og grei måte, fint forklart ;-)

    SvarSlett
  5. Denne teknikken fungerte kjempe fint, takk for flott info med bilder :)

    SvarSlett
  6. Hei. Flott teppe :) Jeg pleier å hekle ei ekstra luftmaske i hjørnene på den siste runden. Da blir bestemorruten litt mer firkantet og lettere å sy pent sammen.
    Tusen takk for at du legger ut oppskrifter og tips, det håper jeg du vil fortsette med.
    Hilsen Silje

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et spor :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...