mandag, februar 21

Bokstaver i tre

Helt siden trenden med bokstaver i tre kom, har jeg vært svært fascinert av de. Derfor har det blitt et par av disse. Noen er kjøpte, mens de fleste er laget av samboeren min, Lars. Han fikk stikksag til bursdagen sin i fjord, og den passet ypperlig til å skjære ut bokstaver med! Man må tenke litt praktisk og lurt når man skal kjøpe bursdagsgave, ikkesant? :-) He-he.

Her kommer et par bilder av de som er hjemmelaget:

L for Lars..

 ..og S for Siri

Disse står over senga. Hyllene er fra Ikea, lampa fra Christiania Belysning

"Bath" + Tilda smykkehenger

"Kos". Disse har jeg liggende på spisestuebordet akkurat nå. Jeg valgte litt forskjellige bokstav "typer" her. Og som du sikkert ser er de ikke helt "perfekte". Men det var også litt av meningen.

For å lage bokstaver selv må du ha:

- En tre plate eller lignende med litt tykkelse på (slik at bokstavene kan stå av seg selv)
- Stikksag
- Pussepapir (grovt og fint)
- Hvit interiør/hobby maling (jeg brukte hvit hobbymaling fra Europris, billig og god, også vannbasert)
- Hvite ark
- Gråblyant
- Saks
- Eventuelt en PC med internett

Bokstavene "bath" ville jeg ha akkurat slik som de jeg hadde sett på i butikken. Derfor gikk jeg på Google.no og søkte på "bath". Der fant jeg bilde av disse bokstavene, og lagret det. Deretter åpnet jeg det i paint og forstørret bildet helt til jeg fikk en og en bokstav i den størrelsen jeg ville ha de i. Tegnet av disse på a4 ark og klippet ut alle bokstavene. Så tok jeg trebiten og tegnet rundt de utklipte bokstavene. Hvis man vil kan man bare tegne rett på treplanken for frihånd også, da blir de jo spesielle og særegne. Det gjorde jeg på bokstavene "kos".

Så er det bare å sende treplanken og 1 stk. handyman ut for å sage ut bokstavene!

Etterpå er det lurt å pusse de godt for at de skal bli ekstra fine. Jeg var dessverre litt slurvete med de på badet.. Etter de er ferdig pusset er det bare å sette i gang og male :-) Jeg tok tre strøk på alle mine.

Det er både morsomt og koselig med hjemmelagede ting. Man får et helt annet forhold til noe man har laget selv, enn det man har kjøpt. Uansett hva det er!

Så, da er det vel bare å ønske dere lykke til! ;-)


Her er noen bilder av bokstavene jeg har kjøpt:


Alfakrøll på kontoret. Fra Skeidar


Uekte blomst fra Plantasjen

Disse er kjøpt i Charlottenberg på Panduro Hobby. Da var de trehvite, men de ble malt hvite. Her står de foran et bilde av tanteungene:-)

4 kommentarer:

  1. åååh, tuuuuuuuusen takk for hjelpa :D har leita så lenge etter tips! du hjalp meg :D super flink er du ! stå på!

    SvarSlett
  2. Hei! Du lager vel ikke bokstaver mot betaling?
    Har så lyst på sånne bostaver på rommet til sønnen min,men har ikke så lyst å prøve å lage det selv.

    SvarSlett
  3. Hei Så koselig at du likte bokstavene mine. Jeg tar dessverre ikke på meg å lage bokstaver, men du får lignende hos Kremmerhuset og andre interiørbutikker! Om det kan være til hjelp! Ellers er det ikke så vanskelig å lage de selv. Du trenger en sirkelsag, treplate og gråblyant til å tegne omrisset til bokstaven! Lykke til. Klem Siri

    SvarSlett
  4. tusen takk for gode tips:)nå er det bare til å sette i gang:)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et spor :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...